یزدفردا :به گزارش دفتر نماینده مردم اردکان برگزاری "دومین همایش ملی فرش دستباف ایران" و "جشنواره فرش استان یزد" در اردکان و همچنین مقدمات تشکیل فراکسیون حمایت از فرش دستباف در مجلس با پیگری های تابش انجام می شود.
نماینده مردم اردکان فرش دستباف ایرانی را بازتاب دهنده فرهنگ و هنر و پشتوانه ای برای اقتصاد و اشتغال مردمان این سرزمین در ادوارمختلف دانست و تاکید کرد با بررسی مشکلات و مرتفع نمودن تنگناها و خلاءهاى قانونى فرا روی این هنر صنعت ، باید نقش وجایگاه آن در اقتصاد ملی بعنوان میراث ماندگار ایرانیان حفظ و ارتقاء یابد.
محمدرضا تابش در جلسه بررسی مسائل و مشکلات فرش دستباف ایران که با حضور فیصل مرداسی رئیس مرکز ملی فرش ایران، هوشنگ فاخر نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشور ، سید رضی میری عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران ،برزگری معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی و اسکندری رئیس سازمان بازرگانی استان یزد برگزار شد با بیان این مطلب افزود:پرداختن به اصول علمی و آموزشی و استفاده از فناوریهای نوین در تهیه مواد اولیه و ارتباط و تعامل دوسویه بین مراکز علمی و تولیدی باید مورد توجه قرار گیرد . وی در عین حال رعایت حقوق بافنده ها را مورد تاکید جدی قرار داد و از مسئولان مرکز ملی فرش خواست تا با انعکاس مسائل و مشکلات موجود به مجلس بخصوص در حال حاضر که کمیسیون تلفیق مشغول نهایی کردن برنامه توسعه پنجم کشور است ،جایگاه فرش در این برنامه به وجه مناسبی پیش بینی گردد.
نماینده مردم اردکان همچنین با اشاره به اینکه این شهرستان با وجود داشتن دانشکده فرش ، قطب تولیدروناس به عنوان گیاهی دارای رنگی طبیعی و ماندگار ،همچنین سابقه مستمر در تولید فرش حائز فرش هایی با کیفیت جهانی ست خواستار برگزاری همایش و جشنواره ای در این زمینه در اردکان شد تا با برنامه ریزی مناسب و حضور تولیدکنندگان و تجار این صنعت مسائل و تنگناها مورد بررسی و انشاء ا.. حائز نتایج کاربردی در این زمینه گردد.
در ادامه فیصل مرداسی ریس مرکز ملی فرش نیز ضمن موافقت با برگزاری چنین همایشی در اردکان خواستار کمک نمایندگان مجلس در جهت حمایت هر چه بیشتر از فرش دستباف ایران شد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشور نیز در این جلسه ثابت بودن نرخ ارز را چالشی در رونق صادرات فرش دانست . وی همچنین با اشاره به اینکه "ایران کد" برای محصولات صنعتی مثمرثمر است ،چنین مکانیزمی را برای محصولات صنایع دستی و فرش که به صورت تکی تولید می شود را به صلاح ندانست.
همچنین در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر اعضاء مقرر گردید تا با حمایت نماینده مردم اردکان مقدمات راه اندازی فراکسیون فرش در مجلس شورای اسلامی جهت پیگیری موثرتر مشکلات فرش کشور فراهم گردد. همچنین مقرر گردید تا دومین همایش ملی فرش دستباف ایران و جشنواره فرش استان یزد در اردکان برگزار گردد که در این راستا هماهنگی های درون استانی با محوریت سازمان بازرگانی و به دبیری جهاد دانشگاهی انجام و از ارگانهای ذیربط در سطح کشور از جمله وزارتخانه های امور خارجه،بازرگانی،علوم و انجمن علمی فرش،موسسه استاندارد و . . . .جهت همکاری دعوت بعمل آید.
شایان ذکر است پیش از این نیز با پیگیریهای نماینده مردم اردکان اولین جشنواراه پسته کشور و اولین همایش ملی "تولید،فرآوری و صادرات روناس" نیز با موفقیت در این شهرستان برگزار گردید که از جمله نتایج آن می توان به راه اندازی اولین ایستگاه تحقیقات پسته استان ،راه اندازی یک واحد تعاونی تولید با مشارکت جمع کثیری از کشاورزان،اخذ مجوز سهمیه آب کشاورزی ، مقدمات تشکیل تعاونی روناس کاران ، اجرای پایلوت کشوری روناس و . . . . اشاره کرد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا